• تهران، خیابان سهروردی جنوبی، خیابان ملک، کوچه فرهومند، پلاک 1، واحد 4

پمپ سانتریفیوژ عمودی


پمپ سانتریفیوژ عمودی

یکی از کاربردی ترین دستگاه های پمپ است که در صنایع مختلف استفاده می شود. الکترو موتور و شفت این پمپ به صورت عمودی طراحی شده اند؛ به همین دلیل بنده دستگاه کمترین میزان جا را اشغال می کند.

یکی از مهم ترین مزایایی که این نوع پمپ دارد، صدای بسیار کم آن است. به صورت کلی پمپ گریز از مرکز انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند. این انرژی مکانیکی آب یا هر مایع دیگر را درون پروانه هایی به چرخش در می آورد و آن را با سرعت و فشار قابل توجهی به سمت قسمت تخلیه هدایت می کند.

این دستگاه با مواد اولیه مختلفی، طراحی و تولید می شود. هر یک از این مواد اولیه قابلیت انتقال سیالات خاصی را دارند. برای اینکه دستگاه پمپ مورد نظرتان را پیدا کنید، ابتدا باید با پمپ سانتریفیوژ عمودی آشنا شوید.

در این مقاله قصد داریم شما را با تفاوت پمپ سانتریفیوژ افقی و عمودی، مزیت استفاده از پمپ عمودی، نکات نگهداری از آن به طور کلی پمپ سانترفیوژ آشنا کنیم.

اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره پمپ عمودی طبقاتی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


وجه تفاوت های پمپ سانتریفیوژ عمودی با پمپ سانتریفیوژ افقی

هر یک از این 2 تفاوت هایی جزئی با یکدیگر دارند. این تفاوت ها باعث می شود هر یک در جایی به خصوص مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه درباره آن به صورت مفصل صحبت می کنیم.

  • ظاهر

طراحی ظاهری اولین چیزی است که درباره تفاوت های این 2 نوع پمپ به چشم می آید. پمپ سانتریفیوژ عمودی ظاهری ایستاده و عمودی دارد. در مقابل پمپ افقی همچون پمپ های معمولی به صورت افقی در جای خود قرار می گیرد. .

  • فرم اتصال

پمپ سانتریفیوژ عمودی از پایین به بالا متصل می شود و پمپ افقی به صورت طولی روی پایه قرار می گیرد. در پمپ های عمودی موتور و بدنه پمپ به یک دهانه فرعی متصل می شوند. پمپ های افقی توسط کوپلینگ و موتور به هم وصل می شوند.

  • فضا

پمپ عمودی به جای کمتری نیاز دارد و پمپ افقی فضای بیشتری را اشغال می کند. اگر جای کمی در اختیاز دارید، بهترین گزینه استفاده از پمپ عمودی است. ضمن اینکه پمپ افقی نیاز به پایه دارد در حالیکه پایه گذاری برای پمپ عمودی ضروری نیست.

  • نصب و راه اندازی

یک پمپ سانتریفیوژ عمودی به صورت یکپارچه طراحی شده است و به راحتی نصب می شود. در حالی که یک پمپ افقی پس از نصب به تنظیمات دقیق ترین نیاز دارد.

مجموعه ایران جهش مفتخر است تمامی خدمات مربوط به انواع بوستر پمپ های عمودی را در اختیار شما قرار دهد.


پمپ سانتریفیوژ عمودی مزیت استفاده از آن

پمپ عمودی نسل جدیدی از ماشین آلات حمل مایعات است. این دستگاه دارای ساختاری ایمن، ساده و قابل اعتماد است. نرخ جریان مایعات در این دستگاه پایدار و مقاوم است و مدیریت آن برای شما یا اپراتور آسان خواهد بود. قطعات متحرک این دستگاه کم است؛ این ویژگی مدیریت و تعمیرات آن را آسان می کند.

اصل کار این نوع پمپ این است که با استفاده از یک موتور دیزل کار می کند. قسمت انتهایی پمپ سانتریفیوژ عمودی با حداقل یک پروانه چرخان کار می کند. پمپ های عمودی در مدل های مختلفی تولید می شوند. هر یک از آن ها وظیفه خود را به شیوه ای متفاوت انجام می دهند. مدل های مختلف این پمپ شامل موارد زیر می شود:

• پمپ درون خطی

• پمپ بشکه ای

• پمپ ستون عمودی

• پمپ شناور

• پمپ چاه عمیق

• پمپ قوطی

اگر به دنبال خرید پمپ شناور هستید به این صفحه مراجعه کنید.


پمپ سانتریفیوژ عمودی و نیاز آن

پمپ گریز از مرکز از 1 تا چند پروانه تشکیل شده است که در یک محور و روی یک موتور قرار گرفته اند. آب از این پروانه ها عبور می کند و در مسیر دلخواه شما به حرکت ادامه می دهد. جریان سیالات در این دستگاه پایدار و ثابت است.

پمپ عمودی به صرفه جویی در فضای کف کمک می کند. پمپ عمودی در شرایطی استفاده می شود که امکان بازگشت به عقب وجود ندارد. یک پمپ گریز از مرکز عمودی به دو نوع پمپ چند مرحله ای و تک مرحله ای تقسیم می شود. یک پمپ گریز از مرکز عمودی چند مرحله ای برای استفاده در ساختمان هایی با طبقات بالا مناسب است.

در مقابل پمپ سانتریفیوژ عمودی تک مرحله ای در شرایط جریان متوسط استفاده می شود. برای انتخاب و خرید هر یک از این 2 دستگاه باید محل استفاده از آن را در نظر بگیرید. شما می توانید از این پمپ برای افزایش فشار آب در یک ساختمان، سیستم های خنک کن، آبیاری و... استفاده کنید.


پمپ سانتریفیوژ عمودی و کاربرد آن

شاید بهتر باشد به صورت کلی درباره دستگاه پمپ سانتریفیوژ هم صحبت کنیم تا با طرز کار پمپ سانتریفیوژ عمودی بیشتر آشنا شوید. پمپ گریز از مرکز یک دستگاه مکانیکی است که سیال را با کمک انرژی دورانی پروانه به حرکت در می آورد. سیال یا مایع وارد پروانه می شود و فشار آن به کمک نیروی گریز از مرکز افزایش پیدا می کند.

نوک پره های پروانه پمپ طوری طراحی شده است که عملکرد آن منجر به افزایش سرعت سیالات و هدایت آن به سمت پمپ می شود. همانطور که می دانید یک دستگاه پمپ گریز از مرکز با توجه به جهت محور اتصال پروانه به موتور الکتریکی به 2 نوع عمودی و افقی تقسیم می شود.


پمپ سانتریفیوژ عمودی و نکات مهم 

به طور کلی پمپ سانتریفیوژ یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین پمپ ها در سراسر جهان است. از این پمپ برای جا به جا کردن هر یک از مایعات آب، روغن، مواد شیمیایی یا هر سیال دیگری که استفاده کنید، سیستم مکانیکی آن تقریبا یکسان است.

پمپ سانتریفیوژ معمولا به کمک یک نوع موتور یا موتور الکتریکی کار می کند. باید توجه داشته باشید که ایمنی در زمان کار با تجهیزات صنعتی اهمیت زیادی دارد. برای جلوگیری از آسیب باید ایمنی کافی را در زمان کار با آن رعایت کنید. در ادامه نکاتی را درباره استفاده از پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ ذکر می کنیم.

1. از پمپ گریز از مرکز فقط برای مسئله مشخصی استفاده کنید

پمپ سانتریفیوژ برای کاربرد مشخصی طراحی و تولید شده است. هر یک از این محصولات در نوع و طراحی خاصی تولید می شوند تا در جای خاصی هم مورد استفاده قرار گیرند. نباید از آن ها در جایی متفاوت از آنچه کاربرد دارند، استفاده شود. به طور مثال اگر پمپی برای پمپاژ کردن سیالات شیمیایی و خورنده طراحی نشده است، نباید در این موارد از آن استفاده کنید. در غیر این صورت آسیب های جدی به دستگاه وارد می شود.

2. از اپراتور آموزش دیده و با تجربه استفاده کنید

آموزش استفاده از دستگاه امری بسیار مهم است. در صورتی که اپراتور آموزش و آگاهی کافی استفاده از پمپ سانتریفیوژ عمودی را ندیده باشد، خودش و دیگران را در معرض آسیب قرار می دهد. همچنین احتمال آسیب به خود دستگاه هم وجود دارد. هیچ کس نباید با این دستگاه کار کند؛ مگر اینکه آموزش های کافی را دیده باشد. در ضمن برای نصب آن هم باید از سیستم تکنسین با تجربه ای کمک بگیرید.

3. یک برنامه تعمیر و نگهداری منظم پیش رو داشته باشید

این نکته برای تامین ایمنی و تضمین طول عمر دستگاه پمپ سانتریفیوژ عمودی اهمیت زیادی دارد. حتی بهترین و با کیفیت ترین دستگاه ها هم به تعمیر و نگهداری نیاز دارند؛ زیرا به مرور زمان، قطعات دستگاه دچار استهلاک و فرسودگی می شوند.

بهترین کار برای تضمین سلامت پمپ و جلوگیری از تعمیرات پر هزینه، بررسی مرتب آن است. شما باید موتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید به خوبی کار می کند. علاوه بر آن بر اجزای دیگر پمپ نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید به خوبی کار می کنند.

4. خطوط مکش و تخلیه را بررسی کنید

در این برنامه نگهداری از پمپ سانتریفیوژ عمودی مرتب خطوط لوله آن را برای جلوگیری از انسداد بررسی کنید. در صورتی که زباله و کثیفی وارد خطوط لوله و تخلیه شود، باعث انسداد و گرفتگی آن خواهد شد.

همیشه انتهای خط مکش و تخلیه را بررسی کنید تا چیزی باعث اختلال در عملکرد دستگاه نشود. در صورتی که تمیز بودن دستگاه را بررسی کنید، از آسیب به دستگاه و اختلال در کار آن جلوگیری می شود.

5. قبل از راه اندازی حدودا 5 دقیقه برای بررسی دستگاه وقت بگذارید

قبل از راه اندازی پمپ سانتریفیوژ عمودی دستگاه را برای 5 دقیقه بررسی کنید. در این مرحله مطمئن شوید که سوپاپ ها در موقعیت درستی قرار دارند. این بررسی ها می توانند از آسیب های احتمالی آینده به دستگاه جلوگیری کنند.

در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که برای خرید یک پمپ سانتریفیوژ عمودی باید فاکتور های مختلفی را بررسی کنید. یکی از مهم ترین فاکتور های خرید، بحث کاربرد آن است. منظور از کاربرد نوع مایعی است که در لوله پمپ به حرکت در می آید.

در صورتی که برای به حرکت در آوردن مواد شیمیایی و خورنده به پمپ نیاز دارید، باید از دستگاه هایی با مواد اولیه خاص و قوی بهره ببرید. پمپ سانتریفیوژ عمودی به دلیل طراحی خاصی که دارد، کمترین میزان جا را اشغال می کند. در صورتی که مشکل جای کم دارید، این پمپ ها برای شما بهترین گزینه محسوب می شوند.

آن ها قابلیت این را دارند که فشار آب یا هر سیال دیگری را تا حد قابل توجهی افزایش دهند.

ما در مقاله های قبلی درباره پمپ طبقاتی توضیح دادیم برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.

پمپ سانتریفیوژ عمودی، مدل جدیدی است که از آن در سیستم‌های آب‌رسانی استفاده می‌شود. این محصول دارای یک الکتروموتور است که به‌وسیله آن، انرژی جنبشی را به سیال منتقل می‌کند. هر چه فشار بیشتر شود، سیال با فشار بیشتری به بیرون رانده خواهد شد. از این محصولات در صنایع مختلف استفاده می‌شود؛ زیرا دارای ویژگی‌های کم‌نظیری هستند. 

پمپ سانتریفیوژ عمودی چیست؟

پمپ سانتریفیوژ عمودی، یک نوع پمپ دینامیکی است که جز پمپ‌های گریز از مرکز –احساس یک نیروی مجازی به‌طرف بیرون یک شی در حال حرکت– به شمار می‌رود. علاوه بر این، پمپ سانتریفیوژ عمودی جز پمپ‌های جابه‌جایی غیر مثبت نیز به شمار می‌رود؛ بنابراین این پمپ‌ها قادر هستند در فشارهای پایین، جریان‌های بالایی را ایجاد کنند. در این پمپ‌های سانتریفیوژ عمودی هر چه سرعت پمپ افزایش پیدا کند، انرژی جنبشی به سیال افزوده خواهد شد. این پمپ‌ها قادر هستند تا میزان معینی از دبی آب را در فشار ثابت ایجاد کنند. یکی از ویژگی‌های این پمپ‌ها این است که می‌توان از آن‌ها برای هر موقعیتی استفاده کرد. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی این پمپ‌ها از طریق برق تأمین می‌شود و به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. پس از تبدیل، این انرژی به سیال منتقل خواهد شد. مقداری از این انرژی تولید شده باید برای انتقال سیال به بالا و خلاف جهت نیروی جاذبه زمین صرف شود که آن را با نام هد پمپ – ماکزیمم ارتفاع پرتاپ سیال توسط پمپ - می‌شناسند.شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه پمپ سانتریفیوژ افقی بپردازید.

خصوصیات پمپ سانتریفیوژ عمودی

خصوصیات پمپ سانتریفیوژ عمودی بسیار زیاد هستند که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم: این پمپ‌ها بر خلاف دیگر پمپ‌های تک پروانه دارای پروانه‌هایی با قطر کوچک‌تر هستند؛ بنابراین باعث می‌شوند تا آب به‌صورت یکنواخت‌تر در شبکه توزیع آب پمپاژ شود. این پمپ‌ها در حین کار صدای به‌مراتب کمتری نسبت به پمپ سانتریفیوژ افقی تولید خواهند کرد. پمپ سانتریفیوژ عمودی به دلیل ظاهری که دارد، محیط کمتری نسبت به پمپ‌های افقی اشغال می‌کند. جنس کوپلینگ – اتصال‌دهنده دو قطعه به هم – در این پمپ‌ها چدنی است و نیاز به تعویض ندارد و به‌ندرت معیوب می‌شوند؛ اما در دیگر مدل‌ها، کوپلینگ از نوع لاستیکی است و مکرراً معیوب می‌شود. علاوه بر این، مشکلات بالانس کوپلینگ در این نوع پمپ‌ها بسیار کم است. این پمپ‌ها را می‌توان در دورهای مختلفی تنظیم کرد؛ بنابراین می‌توان جهت آبدهی و فشار آب را به‌صورت دلخواه تنظیم کرد. پمپ سانتریفیوژ عمودی، بازدهی بسیار بالایی دارد و با کمترین توان مصرف قادر به پمپاژ آب در ارتفاع بالاتری است. می‌توان قسمت‌های مختلف این پمپ‌ها همچون پروانه و بدنه آن را با مواد مختلف همچون برنج، برنز و یا استیل سفارشی‌سازی کرد. به دلیل داشتن سیل مکانیکی، ریزش آب ندارند و قادر به پمپاژ آب با درجه بالا نیز هستند. به دلیل ساختاری که دارد، وزن پمپ و الکتروموتور آن باعث ایجاد ارتعاشات در شفت پمپ و شفت الکتروموتور نمی‌شود. به دلیل استفاده از فلنج خاص در این پمپ‌ها، نیازی به استفاده از شاسی جداگانه برای قراردادن الکتروپمپ نیست.

مطلب پیشنهادی: پمپ دیافراگمی صنعتی

کاربرد پمپ سانتریفیوژ عمودی

پمپ سانتریفیوژ عمودی دارای کاربردهای مختلفی است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم: از این پمپ در سیستم تغذیه دیگ‌های بخار، سیستم اطفای حریق، سیستم‌های تهویه و برخی از سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود. از این محصول برای پمپاژ آب به درون ساختمان‌های بلند همچون هتل‌ها و برج‌ها استفاده می‌شود. انتقال آب در سیستم توزیع آب و شبکه آب‌رسانی از دیگر کاربردهای این پمپ است؛ زیرا باعث تقویت فشار در مسیر لوله‌ها خواهد شد. در سیستم‌های تقطیر آب، سیستم اسمز معکوس (حذف یون‌ها و مولکول‌های محلول در آب) و سیستم‌های فوق تصفیه نیز از این محصول کمک گرفته می‌شود. در آبیاری زمین‌های کشاورزی به‌صورت منطقه‌ای و قطره‌ای نیز کاربرد زیادی برای پمپاژ آب دارند. در برخی از واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها هم از این پمپ استفاده می‌شود.


مقالات مرتبط