• تهران، خیابان سهروردی جنوبی، خیابان ملک، کوچه فرهومند، پلاک 1، واحد 4

پمپ سانتریفیوژ افقی

پمپ سانتریفیوژ افقی

پمپ سانترفیوژ افقی یکی از محبوب ترین پمپ ها در بازار است. صنایع مختلف کشاورزی، نفت و فراورده های غذایی به این دستگاه نیاز دارند تا مایعات را در جهت مورد نیاز و با حجم مشخص هدایت کنند.

مدل دیگری از پمپ های سانتریفیوژ وجود دارد که در طراحی عمودی استفاده می شود. هر یک از این دو دستگاه با هم تفاوت هایی دارند. مهم ترین تفاوت آن ها در طراحی بدنه و شفت این دو پمپ است.

در این مقاله قصد داریم درباره ماهیت پمپ سانتریفیوژ، نحوه کار آن، ماهیت پمپ سانتریفیوژ افقی، مقایسه سانتریفیوژ عمودی با افقی و در نهایت نکات قابل توجه قبل از خرید این دستگاه صحبت کنیم.


پمپ سانتریفیوژ افقی چیست؟

برای شناخت پمپ سانتریفیوژ افقی، ابتدا باید به صورت کلی با پمپ سانتریفیوژ آشنا شوید. پمپ سانتریفیوژ یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین انواع پمپ ها برای انتقال سیالات است. به عبارت دیگر این دستگاه پمپی است که با کمک نیروی گریز از مرکز یک پروانه را برای انتقال آب یا هر سیال دیگر به کار می گیرد.

انتقال مایعات در صنایع مختلف کشاورزی، شهری (کارخانه آب و فاضلاب)، نیروگاه تولید برق، نفت، معدن، مواد شیمیایی، دارویی و بسیاری از صنایع دیگر صورت می گیرد و هر یک از آن ها به یک دستگاه پمپ سانتریفیوژ نیاز دارند.

پمپ گریز از مرکز در کسب و کار های مختلف بسیار کارآمد است؛ زیرا سیالات را در حجم بالایی مدیریت می کند. انواع این دستگاه از جمله پمپ سانتریفیوژ افقی کارکردی ساده دارند. آن ها مایعات را از سطح پایین به سطح بالایی می رسانند.

پروانه و بدنه 2 قسمت اصلی دستگاه پمپ سانتریفیوژ هستند. پروانه همان قسمت دوار دستگاه است و بدنه دور این پروانه را احاطه کرده است. نحوه کار پمپ سانتریفیوژ به این شکل است که مایعات وارد محفظه می شوند و روی تیغه های دستگاه حرکت می کنند. سیال یا مایعی که روی پروانه های پمپ سانتریفیوژ افقی راه می رود، به مرور سرعت و فشار بیشتری می گیرد.

مجموعه ایران جهش مفتخر است تمامی خدمات مربوط به پمپ تغذیه دیگ بخار فشار را در اختیار شما قرار دهد.


پمپ سانتریفیوژ افقی و نحوه کار 

همانطور که گفتیم این پمپ یکی از محبوب ترین تجهیزات برای جا به جایی سیالات است. آن ها یک رقیب قوی برای محصولات مشابه هستند و در صنایع مختلفی کاربرد دارند. کارکرد هایی که این دستگاه دارد به تامین آب، افزایش فشار، پمپاژ آب برای نیاز های خانگی، کمک به سیستم ها حفاظت در برابر آتش و تنظیم آب دیگ خلاصه می شود. از دیگر کاربرد های عمده پمپ سانتریفیوژ باید موارد زیر را ذکر کنیم:

• نفت و انرژی

• مدیریت پسماند، کشاورزی و تولیدی

• صنایع دارویی و کشاورزی

• صنایع تولید مواد غذایی

• هوافضا

اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره پمپ آبرسانی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


پمپ سانتریفیوژ افقی و کاربرد آن

حالا که به طور کلی با پمپ سانتریفیوژ آشنایی پیدا کردید، بهتر می توانید کارکرد پمپ سانتریفیوژ افقی را درک کنید. پمپ گریز از مرکز یکی از انواع پمپ های چند مرحله ای افقی است که در نهایت پمپ سانتریفیوژ افقی نام می گیرد.

این دستگاه شامل 2 تا چند پروانه است. این پروانه ها روی یک یا چند شفت نصب می شوند. در این دستگاه سیال یا مایع روی پروانه ها به حرکت در می آید و توسط موتور الکتریکی رانده می شود. پمپ سانتریفیوژ معمولا می تواند فشار مناسبی ایجاد کند و آب را با قدرت به هر سمتی که تمایل داشتید، هدایت کند.

پمپ سانتریفیوژ افقی انرژی جنبشی چرخشی را به انرژی هیدرودینامیکی جریان سیال تبدیل می کند. سیال در نزدیکی محور چرخان وارد پروانه می شود و در ادامه توسط پروانه شتاب می گیرد. در انتها پس از اینکه سیال به سمت بیرون جاری می شود، از دستگاه خارج می شود.

این پمپ کاربرد های مختلفی دارد و در مکان های متفاوتی هم مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله این کاربرد ها می توانیم به پمپاژ آب، فاضلاب، کشاورزی، نفت و پتروشیمی اشاره کنیم.

منظور از افقی بودن این پمپ، این است که شفت متصل به پروانه و موتور روی یک صفحه افقی قرار می گیرد. وقتی پمپ شروع به کار می کند، پره های پمپ با سرعت می چرخند و سیال را با هدف انتقال هل می دهند. نصب و نگهداری از پمپ سانتریفیوژ افق بسیار راحت است. با توجه به موقعیت افقی دستگاه، دسترسی به قطعات مختلف آن بسیار راحت است.

اگر به دنبال خرید پمپ دیافراگمی صنعتی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


مقایسه پمپ سانتریفیوژ افقی و عمودی

همانطور که می دانید طیف وسیعی از صنایع برای پیشبرد کار خود به پمپ سانتریفیوژ نیاز دارند. آن ها راندمان عملیاتی و تطبیق پذیری فوق العاده ای را از جهت فشار و جریان مایع در اختیار شما قرار می دهند.

با توجه به تنوع کارکرد این محصول، 2 پیکربندی عمودی و افقی برای آن طراحی شده است. آیا می دانید تفاوت این 2 پیکربندی چیست؟ و کدام یک برای شما مناسب تر هستند؟ تا حدودی می توانیم در پاسخ به این سوال شما را راهنمایی کنیم.

مهم ترین و بارز ترین تفاوت این دو پمپ سانتریفیوژ در جهت شفت آن ها خلاصه می شود. در یک پمپ گریز از مرکز افقی، یک محور افقی دارد. طراحی شفت در این نوع پمپ به صورت عمودی و برآمده است. پمپ سانتریفیوژ افقی جنبه های مثبت زیادی دارد.

همین جنبه های مثبت آن را به یک دستگاه محبوب و کاربردی تبدیل کرده است. دسترسی به قطعات داخلی پمپ افقی بسیار راحت است. شما می توانید یک پمپ سانتریفیوژ افقی را به لوازم جانبی مختلفی مثل توربین ها، موتور های الکتریکی یا موتور های سوختی متصل کنید.

یکی دیگر از نکاتی که درباره پمپ سانتریفیوژ افقی وجود دارد، طراحی بدنه کم حجم پایین بدنه آن است. در صورتی که محدودیت فضا داشته باشید، پیشنهاد ما به شما یک پمپ سانتریفیوژ از نوع افقی است. از ویژگی های پمپ افقی می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

• درجه حرارت بالا

• سیستم سم پاشی

• گردش آب

• انتقال مایعات

در مقابل سیستم پمپ سانتریفیوژ عمودی قرار دارد که مزایا و ویژگی های خاص خودش را داراست. پمپ سانتریفیوژ عمودی فضای کمتری اشغال می کند. این دستگاه هم می تواند مایعات را با فشار بالایی انتقال دهد و در بسیاری از صنایع کاربردی است.

این پمپ در مقابل پمپ سانتریفیوژ افقی قرار می گیرد و تفاوت هایی هم با آن دارد. برای این پمپ به فضای بیشتری نیاز دارید و البته نگهداری و تعمیرات آن هم دشوار تر است. پمپ گریز از مرکز عمودی فقط با موتور های الکتریکی قابلیت اتصال را دارد.


انتخاب بین پمپ سانتریفیوژ افقی و عمودی

هر یک از صنایع و کسب و کار ها به انتقال نوع خاصی از مایعات و مواد نیاز دارند. هر یک از این کسب و کار ها می توانند برای این کار از انواع پمپ ها از جمله پمپ سانتریفیوژ افقی یا عمودی بهره ببرند.

هر یک از این دو دستگاه هم در مدل ها و با ویژگی های مختلفی طراحی و تولید شده اند. برای انتخاب یک پمپ مناسب از بین این 2 دستگاه، باید به نوع سیال، فضای موجود و نیازی که دارید، دقت کنید. همه این فاکتور ها بر کارکرد پمپ اثر می گذارند.

منظور از فضای موجود، میزان فضایی است که برای قرار دادن پمپ به آن نیاز دارید. یک پمپ سانتریفیوژ افقی به فضای بیشتری برای قرار گرفتن در جای خود، نیاز دارد. در مقابل، یک پمپ گریز از مرکز عمودی در قسمت بالایی فضای بیشتری اشغال می کند و در قسمت پایین بدنه، فضای کمی نیاز دارد.


پمپ سانتریفیوژ افقی و نکات خرید

به طور کلی پمپ گریز از مرکز یکی از تجهیزات مهم ساختمان های صنعتی به حساب می آید. وظیفه این دستگاه به حرکت در آوردن مایعاتی مانند آب است. اصطلاحا به مایعاتی که این دستگاه می تواند حمل کند، کم ویسکوزیته می گویند. اگر قصد خرید پمپ سانترفیوژ افقی یا عمودی را دارید، قبل از خرید به نکات زیر توجه کافی را داشته باشید.

  • محل نصب پمپ

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ برای جا به جا کردن حجم زیادی از آب یا دیگر مایعات مناسب است. این دستگاه معمولا برای استفاده در خانه چندان پیشنهاد نمی شود. معمولا از پمپ های سانتریفیوژ در موسسات تجاری مثل تصفیه خانه ها، واحد های فراوری غذایی و کارخانه های تولیدی استفاده می شود.

علاوه بر آن اگر در حوزه کشاورزی فعالیت دارید، پمپ سانتریفیوژ برای انتقال آب و آبیاری مناسب است.

  • حداکثر فشار سر

حداکثر فشار یک پمپ گریز از مرکز اهمیت زیادی دارد. این فاکتور به معنای بالاترین میزان قدرت دستگاه برای پمپاژ آب یا هر مایع دیگر است. خصوصا اگر می خواهید از پمپ در یک ساختمان بلند استفاده کنید، این فاکتور بسیار اهمیت پیدا می کند.

  • کیفیت پمپ

کیفیت پمپ سانتریفیوژ افقی شامل جنس بدنه تا کیفیت موتور است. این 2 فاکتور می تواند بر عملکرد دستگاه تاثیر زیادی بگذارد.

  • نوع آب

استفاده از پمپ سانتریفیوژ افقی یا عمودی به محل استفاده از آن بستگی دارد. اگر بخواهید از این دستگاه برای پمپاژ آب در زمین کشاورزی یا ساختمان تجاری استفاده کنید، در نوع پمپ تاثیر می گذارد. قبل از خرید پمپ سانتریفیوژ باید نوع آب مصرفی را تعیین کنید.

در آخر قبل از خرید یک پمپ سانترفیوژ حتما مواردی که در بالا به آن ها اشاره را در نظر داشته باشید. یک پمپ سانتریفیوژ افقی می تواند عملکرد مناسبی برای جا به جا کردن آب یا هر سیال دیگر داشته باشد. با انتخاب درست این دستگاه اطمینان داشته باشید که آب یا هر سیال دیگری به خوبی به مسیر دلخواه شما هدایت می شود.

ازپمپ عمودی توربینی این بیشتر بدانید.


پمپ سانتریفیوژ افقی

 استفاده از پمپ در صنایع مختلف، اهمیت بسیار زیادی دارد. به طوری که اگر این پمپ‌ها در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار نگیرند، ممکن است مشکلات و خلل‌های مختلفی در آن صنایع به وجود بیایند. تنوع در این پمپ‌ها نیز به همین دلیل است. پمپ سانتریفیوژ افقی یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ موجود در بازار است که می‌تواند برای جابجایی سیالات مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه به کاربردهای مختلف پمپ سانتریفیوژ افقی اشاره می‌کنیم و بیشتر در مورد این پمپ‌ها صحبت می‌کنیم. 

 پمپ سانتریفیوژ افقی چیست؟

 پمپ سانتریفیوژ افقی یکی از انواع پمپ‌های سانتریفیوژ و یا پمپ‌های گریز از مرکز است. این پمپ مانند دیگر پمپ‌های گریز از مرکز موجود در بازار با جابجایی غیر مثبت کار می‌کند. به طوری که وظیفه اصلی به حرکت در آوردن سیال در این پمپ‌ها، برعهده پروانه‌هایی است که در آن‌ها به کار رفته‌اند. نگهداری از این پمپ‌ها بسیار ساده و کم‌هزینه است. به همین خاطر در مواقعی که نیاز به یک پمپ سانتریفیوژ دارید، می‌توانید این محصول را انتخاب نمایید. پمپ سانتریفیوژ افقی می‌تواند برای جابجایی سیالات خاص مانند نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ اما بیشترین عملکرد آن برای جابجایی مایعات ساده مانند آب است. به طوری که می‌توانیم کاربردهای این پمپ را بیشتر در صنایع تصفیه آب، آب شیر پر کن‌ها، بوستر پمپ‌ها و ... بدانیم. پمپ‌های سانتریفیوژ افقی به واسطه داشتن عملکرد مناسب، می‌توانند برای صنایع مختلفی استفاده شوند؛ اما باید حتما در هنگام خرید آن‌ها به مشخصات فنی این پمپ‌ها توجه کافی داشته باشید.

 تفاوت پمپ سانتریفیوژ افقی با عمودی

 همانطور که از نام این دو پمپ مشخص است، پمپ سانتریفیوژ افقی به صورت افقی کار می‌کند و پمپ سانتریفیوژ عمودی به شکل عمودی. به همین خاطر این پمپ‌ها را می‌توانیم از نظر عملکرد تقریبا مشابه بدانیم؛ اما جزئیات هر کدام از این پمپ‌ها با هم متفاوت است. پمپ سانتریفیوژ افقی به گونه‌ای کار می‌کند که سیال به شکل افقی در این پمپ در حال حرکت است. حتی لوله‌های این پمپ‌ها نیز به‌صورت افقی‌اند که اگر با دقت به آن‌ها نگاه کنید، متوجه می‌شوید که عملکردشان چگونه است. این در حالی است که لوله‌های پمپ سانتریفیوژ عمودی به شکل عمودی طراحی شده و می‌توانند با عملکرد طبقاتی خودشان، مکش بسیار بالایی نیز داشته باشند.

مطالب پیشنهادی : قیمت پمپ طبقاتی افقی

 خرید پمپ سانتریفیوژ افقی با دبی بالا

 یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های یک پمپ سانتریفیوژ افقی خوب این است که می‌تواند برای جابجایی سیالات با حجم بالا مورد استفاده قرار گیرد. البته نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که این میزان دبی این پمپ‌ها تحت تاثیر عوامل بسیار متنوعی است. بنابراین، لازم است که هر یک از این عوامل را برای انتخاب پمپ سانتریفیوژ افقی با دبی بالا در نظر بگیرید. به طور کلی، چون عملکرد این پمپ‌ها با کمک پروانه‌های موجود در آن‌ها است، به شما توصیه می‌کنیم برای خرید پمپ سانتریفیوژ افقی با دبی بالا، این پمپ‌ها را با میزان پروانه بیشتر خریداری نمایید. هر چقدر تعداد پروانه موجود در این پمپ‌ها بیشتر باشد، قدرت مکش و دبی آن‌ها نیز بالاتر می‌رود. معمولا در هنگام خرید، جزئیات پمپ سانتریفیوژ افقی به طور دقیق مشخص است. بنابراین، می‌توانید بر اساس مشخصات فنی دلخواه خود این پمپ‌ها را تهیه نموده و برای صنعت مورد نظر خودتان مورد استفاده قرار دهید.

 پمپ سانتریفیوژ افقی یکی از انواع پمپ‌های موجود در بازار است که به‌صورت افقی در محل نصب شده و شفت آن نیز مایعات را به شکل افقی مکش می‌کند. این پمپ‌ها در صنایع کشاورزی، نفت، گاز و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند.