• تهران، خیابان سهروردی جنوبی، خیابان ملک، کوچه فرهومند، پلاک 1، واحد 4

پمپ


پمپ

آیا در کسب و کار خود به هدایت و جا به جایی آب یا هر ماده سیال دیگری نیاز دارید؟ دستگاه پمپ راه حلی است که در انواع مختلف به شما پیشنهاد می شود. این دستگاه در ساختمان های صنعتی، مسکونی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از مهم ترین کاربرد هایی که این سیستم دارد، در ساختمان سازی معنا می شود. در روز های بارندگی با استفاده از این دستگاه می توانید آب را به بیرون هدایت کنید و از خراب شدن تجهیزات و مصالح ساختمان سازی جلوگیری کنید. در ادامه درباره ماهیت این دستگاه، کاربرد ها، نحوه کار، انتخاب سیستم مناسب، انواع پمپ و عوامل موثر بر قیمت دستگاه پمپ صحبت می کنیم.

مجموعه ایران جهش مفتخر است تمامی خدمات مربوط به پمپ آب دیگ بخار را در اختیار شما قرار دهد.


پمپ چیست؟

پمپ یا تلمبه سیستمی برای کنترل و هدایت آب است. این دستگاه با پمپاژ آب در بستر رودخانه، چاه های معدن و حتی ساختمان های مسکونی کار می کند. وجود این دستگاه برای سایت های ساختمانی در طول فصول سرد و بارانی حیاتی است؛ زیرا باران و آب های زیر زمینی می تواند کل سایت ساختمان را در طول بارندگی تحت تاثیر قرار دهد و باعث تاخیر در پیشبرد برنامه ساختمان سازی، فرسایش سطح ساختمان، آسیب های ساختاری و از همه مهم تر خرابی شود.

تلمبه ها در انواع مختلفی تولید می شوند که هر یک دارای عملکردی متفاوت هستند. به طور مثال پمپ های گریز از مرکز و جا به جایی مثبت از انواع تلمبه های رایج و کاربردی به حساب می آیند. هر یک از این محصولات دارای خدماتی یکسانی هستند ولی به شیوه و کیفیتی متفاوت آن را ارائه می کنند.

معنای اصلی تلمبه در استفاده از موتور در جهت تبدیل انرژی دورانی به حرکت و به چرخش در آوردن آب است. تلمبه های گریز از مرکز با استفاده از یک پروانه کار می کند و آب را به جریان در می آورد. این فرایند باعث افزایش سرعت آب و فشار آن می شود. در نهایت سیال با استفاده از تلمبه به سمت خروجی حرکت می کند.

اگر به دنبال کسب اطلاعات درباره پمپ آبرسانی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


پمپ آب چه کاری انجام می دهد؟

هدف اصلی استفاده از این دستگاه، انتقال آب از جایی به جای دیگر است. معمولا از این محصول در سایت های ساختمانی به عنوان شکلی از استخراج آب استفاده می شود. تلمبه می تواند به حذف آب در زمان حفاری، یا در شرایط وجود سیل کمک کند.

علاوه بر سایت های ساختمانی از دستگاه پمپ در ساختمان های مسکونی، صنعتی و تجاری استفاده می شود. این دستگاه ها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند. به طور مثال محصولات جا به جایی مثبت، گریز از مرکز، شناور و جت از جمله این دستگاه ها هستند. برخی از آن ها به عنوان یک راه حل طولانی مدت، کاربرد دارند.


دستگاه پمپ مناسب شما

شاید برای خرید این دستگاه از خود بپرسید کدام یک از انواع آن برای من مناسب تر است؟ برای این پاسخ به این سوال باید محل عملیات، اندازه عملیات و فاصله مورد نیاز را در نظر داشته باشید. همه این عوامل به شما کمک می کنند که بدانید چه نوع سیستمی نیاز دارید؟ سیستم های پمپاژ آب معمولا با طول شلنگ متفاوتی تولید می شوند.

برای این کار مسافتی که باید طی شود، اندازه گیری کنید. این نکته در آب گیری چاه یا آب گیری زمین مهم است. اگر قصد دارید دستگاه را در یک ساختمان با طبقات بالا استفاده کنید، بهتر است یک دستگاه با هد بالا انتخاب کنید.

در ضمن در صورت اختلاف ارتفاع بین پمپ و سیال، نوع شناور این دستگاه بهترین گزینه خواهد بود. نوع سایت ساختمانی فاکتور دیگری است که تعیین می کند، چه نوع پمپی برای شما مناسب تر است. اگر سایت در مناطق مسکونی قرار دارد، انتخاب یک پمپ بدون صدا می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد.

اگر به دنبال خرید پمپ دیافراگمی صنعتی هستید به این صفحه مراجعه کنید.


انواع پمپ

هر پمپی در یک شرایط و جای به خصوص نصب و استفاده می شود. برای اینکه بدانید کدام یکی از انواع این پمپ ها برای شما مناسب تر است، باید با انواع آن شوید.


سیستم های آبگیری زمینی

سیستم های آب گیری زمینی معمولا در سایت های ساختمان سازی یا در ساختمان هایی که طبقاتی در زیر دریا یا آب زیرزمینی دارند، استفاده می شود. رایج ترین و کاربردی ترین سیستم آب گیری، پمپاژ سامپ است.

در این شرایط با یک بیل مکانیکی، مخزن های آب گیری نصب می شوند. آب های زیرزمینی قبل از پمپاژ شدن در این مخزن جمع آوری می شوند. برای آبگیری تکنیک های دیگری هم وجود دارد که از جمله می توانیم به دیوار های امدادی، شارژ مصنوعی و زهکشی سیفون اشاره کنیم. متناسب با مکان استفاده، از تکنیک های مختلفی برای سیستم آب گیری استفاده می شود.


سیستم سر بالا

سیستم های سر بالا یا هد بالا یکی دیگر از سیستم های کاربردی به حساب می آید. پمپ های هد بالا در مکان هایی به کار می روند که ارتفاع بسیار زیاد است یا سیال در سر بالایی حرکت می کند. معمولا دستگاه های با هد بالا به دلیل توانایی پمپاژ آب با فشار بالا، می توانند جریان سنگینی از آب را هدایت کنند.


سیستم های قابل حمل

اگر به دنبال دستگاهی هستید که بتواند به سرعت آب را از قایق، زیر زمین یا آبگرمکن خارج کند، سیستم های قابل حمل یک گزینه عالی هستند. این دستگاه ها این قابلیت را دارند که در منازل مسکونی یا هر جای دیگری که به انتقال آب نیاز است، استفاده شوند.


سیستم های بی صدا

پمپ بی صدا به صدای بسیار کم و عدم تولید آلودگی صوتی شهرت دارد. این دستگاه معمولا در سایت های ساختمانی، عملیات حفاری و کاربرد های فاضلاب مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه ها دارای عایق صدا هستند و در عین حال برای پمپاژ آب، کیفیت مناسبی را از خود ارائه می کنند. در ضمن استفاده از آن در سایت های ساختمانی و کارگاه هایی که صدا باید بسیار کم باشد، کاربردی است.


سیستم های شناور

سیستم های شناور یا پمپ های فرعی یک موتور مهر و موم شده دارند که به بدنه دستگاه متصل شده است. این شکل از ساخت به شما اجازه می دهد که دستگاه را در آب غوطه ور کنید. سیستم های شناور از سیستم های جت کاربردی تر هستند.

آن ها به جای مکش سیال، آن را به سطح فشار می دهند. سیستم های شناور معمولا در ساختمان های مسکونی، تجاری و صنعتی که به استخراج آب نیاز است، استفاده می شوند. علاوه بر آن سیستم شناور برای پمپاژ در چاه های آب، چاه های نفت و دکل های دریایی کاربرد دارند.

ما در مقاله های قبلی درباره پمپ سانتریفیوژ افقی توضیح دادیم برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.


قیمت دستگاه پمپ

یکی فاکتور هایی که در زمان خرید پمپ مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرد، بحث قیمت است. قیمت خرید دستگاه فقط بخشی از هزینه هایی است که باید برای آن برنامه ریزی کنید. قیمت خرید 10 تا 15 درصد از کل هزینه های چرخه عمر را در بر می گیرد.

هزینه های دستگاه شامل هزینه طول عمر برای خرید، نصب، راه اندازی و نگهداری است. در ادامه نکاتی درباره بحث قیمت این دستگاه ذکر می کنیم.


هزینه سرمایه

این هزینه در واقع همان پولی است که بابت خرید دستگاه می پردازید. این مورد اولین و واضح ترین هزینه چرخ عمر سیستم است.


هزینه نصب

دومین فاکتوری که در زمان برآورد قیمت دستگاه پمپ باید در نظر بگیرید، تخمین هزینه های نصب است. برای این مرحله باید در نظر بگیرید که آیا باید تغییری در سیستم پمپاژ ایجاد کنید یا خیر. یکی دیگر نکات قابل توجه در نصب این دستگاه، بحث تراز است. در صورتی که دستگاه با موتور هماهنگی نداشته باشد، باعث سایش قطعات و در نهایت خرابی زود هنگام آن می شود.


هزینه های عملیاتی

شاید واضح ترین هزینه ای که باید در قیمت پمپ محاسبه کنید، هزینه های انرژی است. برای این که دستگاه کار کند به برق، سوخت یا هوا نیاز دارد. علاوه بر آن هزینه های عملیاتی شامل یک شخص به عنوان نیروی کار است.


هزینه های نگهداری

این دستگاه همچون هر دستگاه مصرفی دیگری دچار اختلال و خرابی می شود. این هزینه ها، نقش پر رنگی در قیمت دستگاه پمپ دارند.


هزینه از کار انداختن

آخرین هزینه ای که در محاسبه هزینه طول عمر به کار شما می آید، هزینه از کار انداختن پمپ یا حذف آن است. در صورتی که دستگاه برای جا به جا کردن مواد خطرناک، مواد سمی، مواد رادیو اکتیو یا هر ماده و سیال حساس دیگری، استفاده شده باشد، هزینه های از کار انداختن آن هم بیشتر خواهد بود.

علاوه بر آن الزامات نظارتی و تجهیزات خاصی برای حذف این دستگاه به کار گرفته می شوند که هر یک از آن ها در قیمت دستگاه پمپ در نظر گرفته می شوند.

در نهایت برای خرید یک پمپ علاوه بر قیمت، فاکتور های دیگری مثل حجم و ظرفیت دستگاه را هم در نظر بگیرید. این دستگاه یکی از ضروریات برای استفاده در ساختمان های صنعتی، مسکونی و تجاری است که می تواند آب یا هر سیال دیگری را از یک مکان به مکان دیگر انتقال دهد.

شما هر کدام از این دستگاه ها را انتخاب کنید، می توانید این عملکرد را از آن انتظار داشته باشید ولی شیوه کار هر یک از آن ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود.

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالعه پمپ طبقاتی بپردازید.

عملکرد پمپ چگونه است؟

پمپ یکی از دستگاه‌های پرکاربردی است که جهت افزایش فشار سیال و انتقال و متراکم کردن آن استفاده می‌شود. پمپ‌ها بر اساس معیارهای مختلفی مانند نوع کارکرد و روش انتقال انرژی به سیال به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. پمپ‌های آب خانگی یک نوع رایج پمپ هستند که امروزه با توجه به کاهش فشار آب شهری در اغلب خانه‌ها و آپارتمان‌ها یافت می‌شوند. با توجه به افزایش نیاز به خرید پمپ، در ادامه قصد داریم به معرفی انواع پمپ و بررسی قیمت دستگاه پمپ بپردازیم:

پمپ‌های سانتریفیوژی

عمکرد این نوع از پمپ‌ها از طریق ایجاد مکش با یک پروانه است که موجب ورود سیال به داخل پمپ می‌شود. این نوع از پمپ‌ها در مواردی که فشار سیال کم است یا ویسکوزیته سیال پایین است مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌های سانتریفیوژی در انتقال سوخت‌های سبک، محصولات پتروشیمی، آبیاری و انتقال آب با حجم بالا کاربرد دارند. 

انواع پمپ‌های سانتریفیوژی

شعاعی پروانه‌های پمپ سانتریفیوژی شعاعی موجب حرکت سیال در جهت عمود بر محور شفت می‌شوند. این نوع پمپ‌ها دارای 4 الی 6 پروانه هستند که بدون زاویه طراحی و ساخته شده‌اند. محوری در این نوع از پمپ‌ها، پروانه‌ها سیال را در جهت محو شفت منتقل می‌کنند. پروانه این نوع پمپ‌ها اغلب زاویه‌دار ساخته می‌شوند و دارای شیب هستند. ترکیبی این نوع پمپ‌ها ویژگی پمپ‌های محوری و شعاعی را دارند و برای جریان‌ و دبی‌های متوسط استفاده می‌شوند. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت اساس کار این نوع پمپ‌ها، انبساط و انقباض است. پمپ‌های جابه‌جایی مثبت با ایجاد انبساط در زمان ورود سیال به داخل پمپ و انقباض در زمان خروج سیال موجب انتقال سیال به بیرون از پمپ می‌شوند این نوع پمپ‌ها اغلب در شرایط سخت و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطلب پیشنهادی: پمپ سانتریفیوژ عمودی

انواع پمپ‌های جابه‌جایی مثبت

پمپ رفت و برگشتی این نوع از پمپ‌های جابه‌جایی مثبت، از دو بخش ورودی و خروجی تشکیل می‌شوند و اساس کار آن‌ها، حرکت جلو و عقبی است که موجب انتقال سیال می‌شود. پمپ گردشی پمپ‌های گردشی، سیال‌ را به صورت گردشی از جایی به جای دیگر منتقل می‌کنند. این پمپ‌ها خود در انواع مختلفی چون حلزونی، دنده‌ای و پره‌ای تقسیم می‌شوند. ویژگی‌های مهم یک پمپ میزان فشار ورودی موردنیاز درصد بازده برای پمپاژ سیال موردنظر ظرفیت در برابر مقدار کل هد داده شده مهم‌ترین کشورهای سازنده پمپ اگر قصد خرید یک دستگاه پمپ را داشته باشید، احتمالا یکی از سوالاتی که ذهنتان را درگیر می‌کند این است که قیمت دستگاه پمپ چقدر است و ساخت کدام کشور است؟ امروزه؛ کشورهای زیادی در این زمینه فعالیت می‌کنند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کشورهای چین، ژاپن، دانمارک و آلمان اشاره کرد. پمپ‌های ساخت این کشورها، کیفیت بهتری دارند. در صورت افزایش کیفیت، ممکن است قیمت دستگاه پمپ هم بالا باشد.

عوامل موثر بر قیمت دستگاه پمپ

قیمت دستگاه پمپ به عوامل زیادی بستگی دارد به عنوان مثال، هر اندازه، زمینه استفاده از پمپ، گسترده‌تر باشد، به طبع نیازمند پمپ با قدرت و توان بالاتری خواهید بود که موجب افزایش قیمت دستگاه پمپ می‌شود. تهیه یک پمپ با برند آلمانی، ژاپنی با دیگر برندهای معتبر در بازار نیازمند بودجه بیشتری خواهد بود. البته، لازم به ذکر است که معمولا برندها و شرکت‌های معتبر از متریال باکیفیت‌تری استفاده می‌کنند که موجب افزایش قیمت دستگاه پمپ می‌شود. پمپ یکی از دستگاه‌های ضروری و پرکاربردی است که برای انتقال سیالات گرم و سرد استفاده می‌شود. پمپ‌ها در انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد. قیمت دستگاه پمپ یکی از نکات مهمی است که در زمان خرید پمپ مورد توجه قرار می‌گیرد. بسته به کاربرد و زمینه استفاده، قیمت دستگاه پمپ ممکن است کم یا زیاد باشد.