• تهران، خیابان سهروردی جنوبی، خیابان ملک، کوچه فرهومند، پلاک 1، واحد 4

پمپ دیافراگمی صنعتی

پمپ دیافراگمی صنعتی

پمپ دیافراگمی یکی از تجهیزات ضروری و مهم برای بسیاری از صنایع و کارخانه های تولیدی است. این دستگاه می تواند مواد و سیالات مختلف را با سرعت متوسط جا به جا کند. پمپ دیافراگمی همانطور که از نامش پیداست، دیافراگم هایی دارد که سیالات را هدایت می کنند.

این پمپ با حجم های مختلفی در بازار وجود دارد. میزان حجم و جا به جایی مواد، با گالن سنجیده می شود. هر چقدر مواد قابل انتقال بیشتر باشد، به حجم

بیشتری نیاز دارید. پمپ دیافراگمی به راحتی قابل حمل و نصب است. ضمن اینکه قطعات متحرکی که در ساخت پمپ دیافراگمی صنعتی استفاده شده است، بسیار کم هستند.

به این ترتیب در طول استفاده از این پمپ، به کمترین میزان تعمیرات نیاز دارید. اگر در کسب و کار خود به انتقال مایعات و مواد خطرناکی مثل اسید نیاز است، یک پمپ دیافراگمی به کار شما می آید.

در این مقاله قصد داریم درباره پمپ دیافراگمی، مزایای استفاده از آن، کاربرد، انواع، نحوه کار و در نهایت فاکتور هایی که در زمان انتخاب پمپ دیافراگمی مورد توجه قرار می گیرند، صحبت می کنیم.


پمپ دیافراگمی صنعتی و مزایا

از وقتی پمپ دیافراگمی تولید شد، به سرعت جای خود را بین صنایع تولیدی باز کرد و مورد توجه همگان قرار گرفت. این پمپ جایگزین سایر پمپ های رایج شد تا وظیفه انتقال مایعات را انجام دهد. در ادامه به صورت مفصل به مزایای این دستگاه اشاره می کنیم.

  • انعطاف پذیری

پمپ دیافراگمی صنعتی با کاربرد های متنوع در صنایع تولیدی استفاده می شود. از جمله این کاربرد های متنوع می توانیم به فرآوری مواد غذایی و تولید رنگ اشاره کنیم. پمپ ها در اندازه ها و جنس های مختلفی در دسترس هستند. منظور از تطبیق پذیری، آن است که تقریبا برای انتقال هر سیالی یک پمپ دیافراگمی وجود دارد. این پمپ یکی از تجهیزات جدایی ناپذیر برای بسیاری از صنایع و کسب و کار هاست. این پمپ می تواند در برابر مواد شیمیایی و مایعات چسبناک، مقاومت کند.

  • سادگی

پمپ دیافراگمی صنعتی قطعات متحرک بسیار کمی دارد. به همین ترتیب نحوه کار آن بسیار ساده و قابل اعتماد است. وقتی قطعات متحرک دستگاه کم باشد، نیاز به تعمیرات آن هم به حداقل می رسد.

در نهایت طول عمر دستگاه و هزینه عمر آن کاهش پیدا می کند. آن ها بر خلاف پمپ هایی که مکانسیم چرخشی دارند، بسیار ساده عمل می کنند. قطعات این دستگاه برای تعمیر و نگهداری به راحتی قابل جدا شدن است. در ضمن پمپ دیافراگمی می تواند بدون نیاز به روغن و یا روان کننده کار کند.

ویژگی مهمی که این دستگاه به رغم سادگی دارد، توانایی بالای آن در مکش است. به این دلیل از پمپ دیافراگمی برای کاربرد هایی استفاده می شود که مکش مواد آن ها دشوار است.

  • ایمنی

پمپ دیافراگمی صنعتی نسبت به سایر پمپ ها کمتر در معرض نشتی سیالات قرار می گیرد. این ویژگی آن را برای انتقال مایعات فرار، خورنده و خطرناک مناسب کرده است. با توجه به اینکه این پمپ از هوای فشرده به عنوان انرژی استفاده می کند، بسیار ایمن است. اگر به هر دلیلی امکان استفاده از برق را ندارید، استفاده از پمپ دیافراگمی انتخاب ایده آلی برای شما خواهد بود.

  • راحتی در استفاده

یکی از ویژگی هایی که پمپ دیافراگمی صنعتی را به دستگاهی محبوب تبدیل کرده است، راحتی در نصب و استفاده از آن است. در ضمن تطبیق پذیری این دستگاه به دلیل وزن سبک و حمل راحت، بسیار بالاست. اگر منبع هوای فشرده ای در دسترس دارید، می توانید آن را در هر جایی نصب کنید.

لازم است این نکته را یادآور شویم که هزینه های نصب این دستگاه بسیار پایین است. اگر پمپ با مواد مورد نظر سازگار باشد؛ حتی می توانید آن را در مایعات غوطه ور کنید.

ما در مقاله های قبلی درباره پمپ تغذیه دیگ بخار توضیح دادیم برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.


پمپ دیافراگمی صنعتی چیست؟

پمپ دیافراگمی یک پمپ جا به جایی مثبت هیدرولیکی یا مکانیکی محسوب می شود. این دستگاه از ترکیب عملکرد رفت و برگشت با یک شیر فلپر یا یک شیر توپی، مایعات را انتقال می دهد. تقریبا همه صنایع بزرگ به یک تا چند دستگاه پمپ دیافراگمی نیاز دارند.

اگر در کسب و کار و صنعت شما هم به جا به جایی سیالات ساینده مثل بتن، مواد شیمیایی و اسید ها نیاز است، پمپ دیافراگمی می تواند انتخاب خوبی باشد. در بیانی دیگر پمپ دیافراگمی از حرکت یک سطح فنجانی برای جریان مایعات استفاده می کند.

این سطح از تفلون، لاستیک مصنوعی و موادی مشابه آن ها ساخته شده است. از این پمپ برای انتقال و اندازه گیری مایعات هم استفاده می شود. در این طراحی دیافراگمی، هیچ لوله ای برای شکستن در اثر سایش و خوردگی وجود ندارد.


پمپ دیافراگمی صنعتی و کاربرد آن

همانطور که گفتیم پمپ دیافراگمی، یک دستگاه رایج در صنایع مختلف است. بسیاری از مصالح ساختمانی برای ساخت به موادی نیاز دارند که با استفاده از پمپ دیافراگمی انتقال داده می شوند. از جمله این مواد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ماده شیمیایی خورنده
  • حلال های فرار
  • مایعات چسبنده
  • مواد غذایی و دارویی حساس
  • آب کثیف و دوغاب ساینده
  • کرم ها، روغن ها و ژل ها

همانطور که در بالا اشاره کوچکی به این موضوع کردیم، پمپ دیافراگمی صنعتی طیف وسیعی از سیالات را مدیریت می کند. از این پمپ ها برای انتقال سیالات با وسکوزیته بالا، کم و متوسط و همچنین سیالات با محتوای جامد استفاده می شود. پمپ دیافراگمی مواد شیمیایی سخت و خطرناک مثل اسید را هم کنترل می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پمپ آبرسانی با کارشناسان ما تماس بگیرید.


پمپ دیافراگمی صنعتی و انواع آن

با توجه به اهمیت و ضرورتی که در استفاده از این نوع پمپ وجود دارد، کاربرد های متنوعی از آن انتظار می رود. صنایع مختلف به آن نیاز دارند تا کسب و کار خود را پیش ببرند و مواد و مایعات را به سرعت جا به جا کنند. برای استفاده از این نوع پمپ باید با انواع آن آشنا شوید تا متناسب با نیاز خود، یکی از آن ها را خریداری کنید. انواع پمپ دیافراگمی صنعتی در دسته های زیر قرار می گیرند:

  • پمپ هوادار
  • پمپ کوچک با هوا
  • پمپ موتوری کوچک
  • پمپ هدروسل


پمپ هوادار

پمپ هوادار رایج ترین و محبوب ترین پمپ دیافراگمی به حساب می آید. این پمپ با استفاده از هوای فشرده کار می کند.


پمپ کوچک با هوا

پمپ کوچک با هوا، مایعات معمولی و بدون پالپ را جا به جا می کند.


پمپ موتوری کوچک

پمپ موتوری کوچک به 2 شیوه مختلف طراحی و تولید می شود.


پمپ هیدروسل

آخرین نوع پمپ دیافراگمی صنعتی با استفاده از فلزات و الاستومر های قوی ساخته می شود. این نوع پمپ برای انتقال محلول های اسیدی، دوغاب، مواد شیمیایی خشن، ساینده ها، پودر های مرطوب کننده و مایعات داغ استفاده می شود.


پمپ دیافراگمی صنعتی و نحوه کار 

دیافراگمی که در این دستگاه وجود دارد، با قدرت مکش، مقدار مشخصی از مایع را به سمت پمپ می کشد. دیافراگم دیگر این دستگاه، همان مایع را به سمت دیگر پمپ هدایت می کند. این شکلی از کار پمپ دیافراگمی صنعتی است.

با توجه به اینکه مدل های مختلفی از پمپ دیافراگمی وجود دارد، هر یک از آن ها شیوه کار و عملکرد متفاوتی دارند. به طور مثال پمپ دیافراگمی با ظرفیت انتقال یک گالن تا 100 گالن عملکرد متفاوتی دارند و برای محل متفاوتی قابل استفاده هستند. همه چیز به اندازه پمپ، سرعت دستگاه و ویژگی های آن بستگی دارد.

مجموعه ایران جهش مفتخر است تمامی خدمات مربوط به پمپ سانتریفیوژ افقی را در اختیار شما قرار دهد.


پمپ دیافراگمی صنعتی یک انتخاب عالی 

پمپ دیافراگمی یک انتخاب عالی برای تحویل حجم بالایی از مواد با فشار کم تا متوسط است. با این اوصاف ممکن است به این نتیجه رسیده باشید که یک پمپ دیافراگمی صنعتی برای شما و کسب و کارتان مناسب است. در این صورت بهتر است نکات زیر را در زمان خرید در نظر بگیرید.

  • حجم پمپ

هر چقدر حجم پمپ بیشتر باشد، می تواند مواد بیشتری را در دقیقه جا به جا کند. برای انتخاب حجم پمپ، باید اطمینان حاصل کنید که در شرایط معمولی با حدود 50 درصد از حداکثر ظرفیت خود کار کند. به این ترتیب پمپ می تواند برای مدت طولانی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری خاصی کار کند. برای اینکه ظرفیت پمپ مناسبی را انتخاب کنید، باید نیاز خود را شناسایی کنید و متناسب با آن حجم پمپ را انتخاب کنید.

  • مواد اولیه ساخت پمپ

پمپ دیافراگمی از مواد اولیه مختلفی ساخته می شود. به طور کلی گزینه های زیادی مثل مواد فولادی ضد زنگ وجود دارند که برای ساخت بدنه پمپ مناسب هستند. فولاد ضد زنگ با وجود قیمت بالا، در برابر سایش بسیار مقاوم است. این ماده علاوه بر ضد زنگ بودن، در برابر گرما و حرارت هم مقاومت کافی را دارد.

در زمان انتخاب و خرید پمپ دیافراگمی صنعتی ابتدا باید نیاز خود را در نظر بگیرید. اندازه پمپ، جنس آن، قدرت و بسیاری از فاکتور های دیگر می توانند در انتخاب شما اثرگذار باشند. پمپ دیافراگمی یک محصول صنعتی پر کاربرد در بسیاری از صنایع و کارخانه هاست.

این دستگاه مواد حساس و قوی را به راحتی و بدون نشتی جا به جا می کند. اگر با مواد آسیب زا و شیمیایی کار می کنید، این دستگاه می تواند به راحتی آن در خط تولید و در جای مناسب، جا به جا کند.

پمپ دیافراگمی صنعتی

 پمپ‌های صنعتی دارای انواع متفاوتی هستند که هر کدام می‌توانند کاربردهای خاص خودشان را در صنایع داشته باشند. یکی از انواع پمپ‌های صنعتی موجود در بازار، پمپ دیافراگمی صنعتی است که در کنار داشتن کیفیت بالا، می‌تواند برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد. این پمپ در گروه پمپ‌های جابجایی مثبت قرار می‌گیرد و مکش بسیار بالایی دارد. برای آشنایی با پمپ دیافراگمی صنعتی و مزایای استفاده از آن‌ها با ما همراه باشید. 

 پمپ دیافراگمی صنعتی یکی از انواع پمپ‌های جابجایی مثبت است که دارای توان مکش بسیار بالایی بوده و نیازی به هواگیری ندارد. پمپ دیافراگمی صنعتی دارای خصوصیت بدون سیل بوده و می‌تواند کاربری آسانی نیز داشته باشد. این پمپ‌ها ضد انفجار هستند و می‌توانند برای صنایع مختلف جهت جابجایی انواع اسید، باز، گاز، مایع و روغن‌های خوراکی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. این پمپ‌ها دارای هیچ‌گونه نشتی مکانیکی نیستند و می‌توانند برای جابجایی سیالات رقیق و یا غلظت بالا مورد استفاده قرار گیرند. 

 انواع پمپ دیافراگمی

 پمپ‌های دیافراگمی تنوع بالایی دارند و می‌توانند با انواع ظرفیت‌ها و برندهای مختلف مورد استفاده قرار گیرند. از نظر کارکرد، می‌توان پمپ دیافراگمی صنعتی را به سه دسته پمپ‌های دیافراگمی الکتریکی، پمپ‌های دیافراگمی بادی و دستی تقسیم‌بندی کرد که نوع دستی آن ساده‌تر و ارزان قیمت‌تر از دیگر انواع پمپ‌های دیافراگمی است. پمپ دیافراگمی صنعتی به دلیل داشتن قیمت مناسب، بازده بالا و کاربری آسان می‌تواند برای پمپاژ انواع سیالات مورد استفاده قرار گیرد.ازپمپ سانتریفیوژعمودی بیشتر بدانید 

 مزایای استفاده از پمپ دیافراگمی صنعتی

 پمپ‌های دیافراگمی صنعتی به واسطه داشتن عملکرد مناسب و امکانات قابل قبول، می‌تواند برای محیط‌های قابل اشتعال و انفجار مورد استفاده قرار گیرد. این پمپ‌ها به دلیل داشتن خاصیت ضد انفجار، می‌توانند برای سیالات قابل اشتعال مورد استفاده قرار گیرند. پمپ دیافراگمی صنعتی می‌تواند برای انواع سیالات خورنده، سمی، خطرناک، آتش زا و ... مورد استفاده قرار گیرد. این پمپ‌ها دارای الکتروموتور نمی‌باشند و سیل مکانیکی در آن‌ها حذف شده است. به همین خاطر هیچ گونه نشتی در این پمپ‌ها وجود ندارد. امکان استفاده از پمپ دیافراگمی صنعتی بادی در حالت‌های مختلف به شکلی بیرون از سیال قرار بگیرد و یا درون سیال قرار داشته باشد، وجود دارد. از جمله مزایای این پمپ‌ها می‌توان به دهش بسیار خوب آن اشاره کرد. قدرت مکش بالای پمپ دیافراگمی صنعتی باعث شده تا بتوانیم آن‌ها را به‌عنوان بهترین گزینه برای مکش سیالات در عمق چند متری شناخت. 

 کاربردهای پمپ دیافراگمی در صنایع گوناگون

 همانطور که در بخش مزایای پمپ دیافراگمی صنعتی صحبت کردیم، این پمپ‌ها می‌توانند کاربردهای بسیار متنوعی در صنایع مختلف داشته باشد. به طوری که به دلیل خاصیت ضد نشتی این پمپ‌ها، می‌توانیم آن‌ها را با تحت عنوان پمپ‌های ضد اسید نیز بشناسیم. جابجایی اسیدها و بازها امکان انتقال سیالات خورنده مناسب برای جابجایی سیالات رقیق قابل استفاده برای جابجایی سیالات با غلظت بالا

مطب پیشنهادی :  پمپ شناور

 تعمیر و نگهداری پمپ دیافراگمی

 یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از پمپ دیافراگمی صنعتی، به ویژه مدل بادی تعمیر و نگهداری آسان این پمپ‌ها است. همچنین در صورتی که این پمپ‌ها دچار خرابی شوند، می‌توان تمامی قطعات مصرفی آن‌ها را به راحتی از فروشگاه‌های مختلف خریداری کرد و برای تعمیر مورد استفاده قرار داد. 

 با توجه به اهمیت پمپ دیافراگمی صنعتی، می‌توانیم این پمپ‌ها را جزء پرکاربردترین پمپ‌های موجود در بازار بشناسیم. این پمپ‌ها دارای قابلیت‌های متنوعی هستند و بدون سیل مکانیکی شناخته می‌شوند. بنابراین، امکان استفاده از پمپ‌ها در شرایطی که نیاز به جابجایی مایعات حساس و خورنده است، می‌توان از این پمپ‌ها استفاده کرد. در میان انواع پمپ‌های دیافراگمی صنعتی، پمپ بادی دارای قابلیت‌های تخصصی تری می‌باشد.


مقالات مرتبط